شاید در گذشته‌های نه چندان دور، ارائه به موقع حقوق و دستمزد کارکنان عاملی مهم برای انگیزه‌بخشی به آنها بود اما امروزه این امر به تنهایی کفایت نمی‌کند. رسیدگی و توجه به امور رفاهی کارمندان عامل مؤثر دیگری برای افزایش انگیزه آنها به شمار می‌رود. در این مطلب از مامان‌پز، درباره خدمات رفاه کارمندان و انواع آن در شرکت‌ها و سازمان‌ها توضیح می‌دهیم.

خدمات رفاهی چیست؟

خدمات رفاهی چیست؟

خدمات رفاه کارمندان که اغلب با عنوان رفاهیات کارمندان نیز شناخته می‌شود، به مجموعه خدمات و تسهیلاتی می‌گویند که بر افزایش رفاه کارکنان تأثیر می‌گذارد. این خدمات می‌تواند محیط کار را برای کارکنان جذاب‌تر کند و به افزایش انگیزه و بهبود عملکرد آنها در محیط کار منجر شود. امروزه، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دنیا تلاش می‌کنند تا با ارائه امکانات رفاهی بیشتر به کارکنان خود، آنها را با اهداف تجاری خود همسو کنند.

سفارش غذای شرکتی

اهمیت خدمات رفاهی در منابع انسانی

این روزها بیش از گذشته به رابطه کارکنان و کارفرما توجه می‌شود. در واقع، کارشناسان معتقدند که ارتباط کارفرما با کارکنان یک ارتباط دوسویه است. همان‌طور که کارکنان تلاش می‌کنند تا نظر کارفرما را جلب کنند، کارفرما نیز برای افزایش رضایت کارکنان خود تلاش می‌کند. امکانات رفاهی کارمندان بهترین ابزار برای رسیدن به این هدف است. در دنیای مدرن امروزی، کارفرما تلاش می‌کند تا با ارائه و بهبود امکانات رفاهی برای کارمندان خود، آنها را به بهبود عملکرد خود ترغیب کند.

بهبود خدمات رفاهی کارمندان با افزایش انگیزه و احساس تعلق آنها به محیط کار ارتباط مستقیمی دارد. کارکنانی که احساس کنند کارفرما به رفاه حال آنها توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد، بیش از پیش برای بهبود کسب و کار تلاش می‌کند. در نتیجه، از یک سو زندگی کارکنان بهبود می‌یابد و تجربه کاری لذت‌بخش‌تری خواهند داشت. از سوی دیگر، افزایش انگیزه و بهبود عملکرد کارکنان به بهبود کسب و کار و افزایش سودآوری آن منجر خواهد شد. به همین دلیل، امروزه، ارائه خدمات رفاهی متنوع به کارکنان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد.

مزایای خدمات رفاهی پرسنلی

افزایش انگیزه و بهره‌وری کارکنان: یکی از مزایای خدمات رفاه کارمندان

ارائه خدمات رفاهی سازمانی هم برای کارکنان و هم برای کارفرما مزایایی دارد. مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

توجه به این مزایا می‌تواند نقشه راه کارفرما در ارائه خدمات رفاه کارمندان باشد.

انواع خدمات رفاهی در شرکت‌ها

خدمات رفاهی تغذیه‌ای مانند غذای سازمانی

ارائه خدمات رفاهی برای پرسنل به اهداف تجاری، اندازه یک شرکت یا سازمان و عواملی مانند آن بستگی دارد. رایج‌ترین انواع خدمات رفاهی که در شرکت‌های مختلف ارائه می‌شوند، عبارت‌اند از:

انتخاب هر یک از این دسته خدمات به نیازها و ترجیحات کارکنان یک شرکت یا سازمان بستگی دارد. ممکن است شرکت یا سازمان تمام این خدمات را به کارکنان خود ارائه دهد. در برخی از مواقع نیز برخی از این خدمات و امکانات به کارکنان شرکت‌ها ارائه می‌شود. همچنین، می‌توان انتخاب خدمات رفاهی را به کارکنان واگذار کرد و آنها با انتخاب خود برخی خدمات را درخواست و دریافت کنند. یک کارفرمای متعهد از کارکنان خود به صورت دوره‌ای نظرسنجی می‌کند. پس از آن، با توجه به نظرات کارکنان، برخی از خدماتی که از آنها نام بردیم یا همه آنها را بسته به بودجه‌ای که در اختیار دارد، ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، کارفرما می‌تواند پیشنهاد برنامه هفتگی غذای شرکت را به کارکنان خود واگذار کند و از آنها درباره این موضوع نظر بخواهد. سپس، با توجه به نظرات کارکنان خود، غذای شرکتی سفارش دهد.

در نهایت، ارائه این امکانات و تسهیلات و شخصی‌سازی آنها به بهبود زندگی شغلی و خانوادگی کارکنان منجر می‌شود و کمتر دچار بی‌انگیزگی در زندگی و محل کار خود خواهند شد. وجود کارکنان سالم، باانگیزه و وفادار به یک شرکت، عامل مهمی در موفقیت و رونق کسب و کار آن شرکت خواهد بود.

امکانات رفاهی شرکت‌های بزرگ

ارائه غذای سازمانی و تحویل غذا به کارکنان در رستوران یا غذاخوری بزرگ شرکت

همان‌طور که اشاره شد، خدمات رفاهی برای کارکنان بر اساس اندازه یک شرکت و تعداد کارمندان آن متفاوت است. شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند تسهیلات و پاداش‌های نقدی یا ارائه ناهار شرکتی را در اولویت بگذارند. در مقابل، شرکت‌های بزرگ دنیا خدمات رفاهی بیشتر و متنوع‌تری به کارکنان خود ارائه می‌دهند. از جمله این امکانات و تسهیلات عبارت‌اند از:

کلام آخر

خدمات رفاه کارمندان تأثیر مستقیمی بر افزایش انگیزه و بهره‌وری آنها دارد. امروزه مدیران شرکت‌های موفق دنیا تلاش می‌کنند تا با ارائه بهترین تسهیلات و خدمات رفاهی، سلامت جسمی و روانی کارکنان خود را بهبود ببخشند. این تلاش‌ها بسته به اندازه شرکت و تعداد کارکنان آن متفاوت است. در شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توان با ارائه خدماتی نظیر غذای شرکتی یا بسته‌های مناسبتی کارکنان را به محیط کار علاقه‌مند کرد. شرکت‌های بزرگتر نیز علاوه بر این امکانات می‌توانند تسهیلاتی نظیر استخدام پزشک سازمانی یا تأسیس باشگاه ورزشی در ساختمان شرکت را در اولویت بگذارند. در نهایت، این خدمات و تسهیلات، تصویر برند سازمان را بهبود می‌بخشد و آن را به کسب و کاری موفق تبدیل خواهد کرد.

سؤالات متداول

خدمات رفاهی کارکنان شامل چه چیزهایی می‌شود؟

خدمات رفاهی کارمندان ممکن است به صورت خدمات نقدی، غیر نقدی، تغذیه‌ای، درمانی، ورزشی، فرهنگی و تفریحی باشد.